Vlucht gemist, wat nu?

Wanneer u uw aansluitende vlucht gemist heeft door vertraging, heeft u mogelijk recht op een vergoeding tot €600.
Check uw vergoeding

737.502 tevreden passagiers

Vlucht gemist?

Er zijn veel redenen om een aansluitende vlucht te missen. Een veelvoorkomende reden is dat de passagier simpelweg te laat is, of dat er iets aan de hand is op het vliegveld. Denk bijvoorbeeld aan de kofferchaos op Schiphol in 2022.

Maar het kan ook komen door het handelen van de luchtvaartmaatschappij, in dat geval kunt u een vergoeding krijgen tot €600.

Vlucht gemist door eigen schuld

Heeft u door uw eigen schuld uw vlucht gemist? Dan zijn de kosten voor het boeken van een nieuwe vlucht of andere gerelateerde uitgaven voor eigen rekening.

Er is ook geen recht op een vergoeding. Dit geldt niet alleen voor de eerste vlucht, maar ook voor een aansluitende vlucht bij een overstap.

Vlucht gemist door omstandigheden

Heeft u uw (aansluitende) vlucht gemist door omstandigheden die niet direct uw schuld zijn, maar ook niet door handelen van de luchtvaartmaatschappij komt? Dan is er ook geen recht op compensatie.

Denk bijvoorbeeld aan lange rijen bij de beveiliging, een trein die niet rijdt, een volle parkeerplaats etc.

Maar wat als u uw aansluitende vlucht mist door vertraging van de eerste vlucht? Als dit komt door handelen van de luchtvaartmaatschappij, dan heeft u mogelijk recht op een vergoeding.

Vlucht gemist door vertraging?

Heeft u bij uw overstap de aansluitende vlucht gemist omdat de eerste vlucht vertraagd was? Dan heeft u de volgende rechten:

  • De luchtvaartmaatschappij moet u kosteloos een nieuwe vlucht aanbieden naar de eindbestemming.
  • Bij een vertraging van minimaal 2 uur, heeft u recht op eten en drinken.
  • Vertrekt de nieuwe vlucht een dag later? Dan moet de vliegtuigmaatschappij u een hotel aanbieden.

Krijgt u dit niet aangeboden? Boek dan zelf een vlucht. Het verschil tussen de originele ticketprijs en het nieuwe ticket, moet de vliegtuigmaatschappij vergoeden.

Heeft u zelf moeten betalen voor eten, drinken en een extra hotelovernachting? Bewaar de bonnetjes, deze kunt u achteraf declareren bij de airline.

Komt u met meer dan 3 uur vertraging aan op uw eindbestemming? Dan heeft u mogelijk ook recht op een vergoeding tot €600 per persoon.

Recht op een vergoeding bij een gemiste aansluiting

In EU Verordening 261/2004 staan uw rechten als vliegtuigpassagier. Hierin staat dat u recht heeft op een vergoeding als u minimaal 3 uur later aankomt op de eindbestemming door een gemiste aansluiting. De gemiste aansluiting moet het gevolg zijn van handelen van de luchtvaartmaatschappij.

Verder moet uw vlucht hier aan voldoen:

  • Uw vlucht start vanuit een EU-land.
  • Of u vliegt naar de EU met een Europese airline.
  • Beide vluchten staan op één boeking.

Aansluitende vlucht gemist buiten de EU

Maar wat als de overstap buiten de EU plaatsvindt en u mist deze aansluitende vlucht? Als deze vluchten op één boeking staan, dan heeft u ook recht op een vergoeding tot €600 per persoon.

U kunt dit controleren door het boekingsnummer van de vluchten erbij te pakken. Is dit hetzelfde voor beide vluchten? Dan spreken we over één boeking.

Hoogte vergoeding bij gemiste vlucht

Heeft u recht op een vergoeding door een gemiste aansluiting, dan wordt de hoogte van de vergoeding bepaald op basis van de afstand van de totale vluchtroute:

Hoogte vergoeding
per persoon

  • flight

    €250

    Korte afstand

    tot 1500 km

  • flight

    €400

    Middellange afstand

    1500 km – 3500 km

  • flight

    €600*

    Lange afstand

    vanaf 3500 km

*Bij een vlucht met een afstand van 3500 kilometer of meer en een vertraging tussen de drie en vier uur, heeft u recht op 50% van de vergoeding.

Bereken de afstand van uw vlucht

Buitengewone omstandigheid

Een gemiste aansluiting door een vertraging is niet altijd de schuld van de airline, het kan ook komen door een buitengewone omstandigheid.

Denk hierbij aan slechte weersomstandigheden, stakingen van de luchtverkeersleiding, een medisch ongeval op de eerste vlucht, etc. In deze gevallen vervalt het recht op compensatie.

Gecontroleerd door

Hendrik Noorderhaven is de CEO van EUclaim. Hij houdt zich al decennia bezig met de rechten van passagiers. Bekend van NOS, RTL Nieuws, BNR,Telegraaf en Radar.

Meer over Hendrik
Vragen? Chat of bel
Heeft u uw aansluitende vlucht gemist? Check uw vergoeding